Van de natte amazone tot de droge duinen - Reisverslag uit Parnaíba, Brazilië van Joep en Merel - WaarBenJij.nu Van de natte amazone tot de droge duinen - Reisverslag uit Parnaíba, Brazilië van Joep en Merel - WaarBenJij.nu

Van de natte amazone tot de droge duinen

Door: Merel en Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Merel

26 September 2007 | Brazilië, Parnaíba

Oi allemaal!

In ons vorige bericht stond het al... we zijn in de Amazone geweest en wat een ervaring was dat! Nadat we het vliegveld uitstapten in Manaus vielen de hitte en vochtigheid als een klamme deken over ons heen. Binnen enkele seconden waren we doorweekt! Manaus zelf is een leuke stad, druk, de mensen zijn meer indiaas en er zijn overal kraampjes met van alles en nog wat. Het is veel minder westers dan Rio en vanaf hier hadden we voor het eerst echt het gevoel op reis te zijn!

De reden om naar Manaus te gaan was natuurlijk een bezoek aan het Amazonegebied. Op het vliegveld waren er al allerlei mannetjes die spontaan Nederlands begonnen te praten en natuurlijk de cheapest hostels en jungletours konden aanbieden. Uiteindelijk hebben we een tour geboekt bij het bureautje in ons hotel: een zogenaamde 'conventional' tour omdat de standaardactiviteiten voor Merel al spannend genoeg waren.
Op de tweede dag in Manaus zijn we vroeg vertrokken om aan deze drie-daagse tour te beginnen. De Amazone bestaat uit twee grote rivieren die in Manaus samen komen, de Rio Negro en de Rio Solimoes, die vervolgens samen verder gaan als de Rio Amazonas. Met de boot zijn we naar dat punt gegaan en zie je heel mooi hoe de rio Negro, zwart, en de Salimoes, geel, naast elkaar stromen en elkaar volledig negeren. Dit noemen ze de meeting of the waters en dit fenomeen duurt 18 km lang. Vervolgens zijn we met de auto naar een zijtak van de grote rivieren gebracht en daar weer op de boot gestapt. Na anderhalf uur op de speedboot kwamen we bij onze lodge aan het Juma meer aan. Omdat het nog steeds warm en vochtig was waren we blij te horen dat je lekker kon zwemmen, maar minder blij toen we hoorden dat dat tussen de kaaimannen en piranha´s was :-), maar erg geruststellend was dat er nog nooit iemand was opgegeten. Onder het motto niet denken maar doen is Joep vrolijk de rivier ingesprongen en Merel ook maar zo dicht mogelijk bij het trapje in de buurt. De dagindeling in de lodge was als volgt: 's ochtends en 's avonds een activiteit en 's middags ivm de hitte siesta (=relaxen in de hangmat, zwemmen, eten en dolfijnen spotten, die we heel veel zagen, maar onmogelijk op de foto kregen). In de lodge was een divers gezelschap mede-reizigers aanwezig: een engels koppel die met pensioen waren en in 10 maanden de wereld rond reisden (met wie we onze activiteiten ook deden), een australische mijnwerkster die in 6 weken de hoogtepunten van z-amerika bezocht (met alle vluchten via Miami!?), een groepje zwitsers die al voor de vijfde keer in deze lodge waren en hun hangmat eigenlijk niet uit kwamen, een nederlands en duits stel.
De activiteiten bestonden uit: alligators spotten, heel vaak vissen (speervissen, gewoon vissen, piranha vissen, voor Joep erg leuk, voor Merel meer een soort overwinning van oude angsten, wat leidde tot af en toe gegil in de boot...), kamperen in de jungle (met alleen hangmat en klamboe!), een bezoek aan een lokale familie die maniok produceerde, aapjes kijken etc. De drie dagen in de jungle gingen zo supersnel voorbij en waren heel bijzonder. De natuur is echt indrukwekkend, zoveel groen, zoveel leven en alles in balans. We hebben maar besloten dat we bij terugkomst lid worden van het Wereld Natuur Fonds :-).

Na Manaus hadden we wel zin om naar de kust te gaan en zijn we met het vliegtuig en de nachtbus naar Sao Luis gegaan. Dit is een relaxte, sfeervolle stad met een groot koloniaal centrum. Vooral 's avonds was het hier erg leuk, met veel live muziek (reggae, braziliaanse forro en afrikaanse drumbands) en bbq's op straat.
Vanuit hier konden we ook gemakkelijk naar onze volgende bestemming het national park Lencois Maranhenses: 155.000 ha met duinen en daartussen blauwe meren, eindeloze steppes, waar je alleen met een 4x4 (een pick-up met houten bankjes, met 17 mensen, veel bagage en een stel kippen: het kost je een houten kont, maar dan heb je ook wat: avontuur!) van plaats naar plaats kan. Het park is ongelofelijk en nog nauwelijks bekend bij internationale toeristen, wel bij de brazilianen zelf.

Op het moment zitten we in Parnaiba bij een duitse vrouw (die getrouwd is met een braziliaan en langzaam een monopolie aan het creeeren is op de toeristische markt hier) in een guesthouse. We wachten af of er nog andere toeristen komen met wie we de kosten van een boot kunnen delen om een tour te doen: het leven als reiziger haha!

Tot het volgende verhaal!

xx Joep en Merel

PS we hebben nog een leuk filmpje gemaakt en op Youtube gezet: http://nl.youtube.com/watch?v=RkbPGtYymHQ
Het is een aapje die tijdens een boottocht een pakje chocomel van iemand had gejat en deze open probeert te krijgen.

  • 26 September 2007 - 16:43

    Kim:

    Oowwwww, wat gaaf allemaal!!!
    En Merel tussen de vissen, wauw!! Wat goed joh!
    En dat filmpje, geweldig! Hahaha!

    Kus!

    ps wisten jullie al dat het hier heeeel koud (15 gr.) is en regent?? :-( ;-)

  • 26 September 2007 - 16:48

    Joep En Merel:

    Koud?? Kom dan maar in feb naar Colombia :-)
    Wij zitten hier met ventilator aan tegen de hitte xx

  • 26 September 2007 - 16:54

    Kim:

    :-P

    Ik ga m'n best doen voor Colombia :-D

  • 26 September 2007 - 17:02

    Iris!:

    Hee broer en zus!

    De jungle klinkt echt super gaaf! Zo ver weg van alles wat westers is! En wat goed dat jullie durfden te zwemmen in dat water, ik durfde er niet eens mijn vinger in te steken!!

    Mooie foto's ook, die duinen zien er echt heel mooi uit!

    Hier heb ik alweer mijn eerste zak pepernoten gegeten en mijn eerste bord boerenkool verorberd, kortom jullie missen niks!

    Nou heel veel plezier nog en tot over een week!

    veel liefs iris

  • 26 September 2007 - 17:53

    Mama:

    Lieve Merel en Joep,
    Eindelijk een berichtje, we zaten met smart te wachten!!!!!
    Maar wat zien jullie er goed uit, en Joep staat je goed; een beetje baard, het klinkt allemaal zeer aantrekkelijk en de foto's, gewoon tof.
    En wat een vooruitzicht dat we over 10 dagen daar ook zijn......

    dikke kus xxx mama

  • 26 September 2007 - 18:44

    Luuk (Giesen) :

    Ha joep en merel!
    Ik ben echt jaloers op jullie he! Wat een verhalen! En wat een foto's! Geweldig!!
    Ik zou zeggen geniet van het lekkere weer (en van de gedachte dat het hier in Nederland echt steeds kouder en natter wordt ;-))

    Groetjes Luuk

    ps. zou ik jullie dan maar alvast aanmelden bij de WNF-Rangerclub ?? ;-)

  • 26 September 2007 - 19:09

    Peter:

    hoi Merel en Joep,
    Wat is Brasil mooi!! Ook nog van die heerlijk lege stranden. Je ziet jullie gewoon genieten,( we komen volgende week gewoon even meegenieten )hartstikke tof!!
    Tot binnenkort, liefs Papa

  • 26 September 2007 - 19:36

    Dave:

    Halleekes!

    Ik ben ook weer terug en weer goed&wel thuis. Maarrr...als ik die pics zo zie zou ik bijna het vliegtuig weer instappen, pfff.
    Goed te horen dat jullie het goed maken.

    EnjoY

  • 27 September 2007 - 06:49

    Loes:

    Whaaaa... Echt heeeel gaaf! Brazilia wordt de volgende bestemming voor Jas en mij. Supercool. Have fun! x Loes

  • 27 September 2007 - 07:07

    Bram:

    Hey Joepie en Merel,

    Het ziet er echt heel gaaf uit, ik vond dat eerste visje op de foto wel een beetje onder de maat hoor :)

    En Merel en vissen, hahahahah ik moest echt heel hard lachen toen ik die foto's zag!

    Joep, over je baard.. je bent toch niet weer zo'n raar vlasje aan het laten groeien ?:)))))

    mzzls, Bram

  • 27 September 2007 - 07:22

    Japser:

    Vette verhalen... mooie fotos... ik zag indy jones, maar waar is de temple of doom?!?!

    Ik vernam via dit reis forum al dat ik binnenkort ook naar Z-Amerika ga, dus ik lees jullie verhalen met erg veel plezier. Het feit dat jullie plezier hebben straalt er ook van alle kanten van af, maar ja, ik had eigenlijk niet anders verwacht.

    Ik zal binnenkort ook nog even een filmpje van het ruige leven op reis in hardenberg maken.

    Veel plezier nog en tot de volgende post!
    J

  • 27 September 2007 - 08:02

    Robbie:

    Ik snap er niks van als ik hier het water inspring dan zwem ik tussen de eendjes en de gestolen fietsen!!! Erg gaaf om de verhalen leuk om te horen dat het goed!

    Enjoy

    Rob

  • 27 September 2007 - 20:55

    Judith:

    Wow, mooie foto's en gaaf verhaal! Mis wel de krokodillenjacht:). Enjoy, maar dat lukt wel zo te zien/lezen!x

  • 28 September 2007 - 11:57

    Kristel:

    Hoi, wow dat ziet er gaaf uit hoor! Veel plezier xx

  • 28 September 2007 - 12:03

    Moniek:

    Mooie foto's, ziet er echt heerlijk uit! Op die piranha's na dan....

  • 28 September 2007 - 13:52

    Kim:

    Hebben jullie eigenlijk ook piranha gegeten?
    Is een erg lekker visje moet ik zeggen :-D

  • 29 September 2007 - 09:41

    Henk En Marjan:

    Hallo wereldreizigers,
    Het ziet er fantastisch uit wat jullie aan het doen zijn. Wij volgen jullie op de voet. Geniet er van. Groetjes.

  • 01 Oktober 2007 - 20:17

    Gerard Bambacht:

    Hoi Joep en Merel!
    Alles goed daar in het verre zuiden?
    Wat een prachtige foto's staan er op de site, zeg. Je zou zo zin krijgen...
    Maar ja, de dagelijkse plicht houdt ons in dit natte kikkerlandje gewoon aan het werk. Al moet ik wel zeggen, dat ik gisteren met een heerlijk weertje de Posbankloop heb gelopen. Prachtig heuvelachtig parcours in een schitterende omgeving. Ja, dat is ook genieten.
    Vanmiddag was hier nog een oude man met een manke knie. Die vent uit de Bloemkeshof. Zegt je dat iets? Ha ha!!
    Volgens mij is hij trouwens wel een beetje jaloers op jullie. Want hij is wel heel erg enthousiast over jullie reis.
    Ik zal proberen jullie verhalen een beetje bij te houden. Lijkt me leuk. En wie weet, stuur ik je nog eens een reactie.
    Voor nu wens ik jullie heel veel plezier. Geniet ervan!
    Groetjes vanuit het natte Bommel.
    Gerard Bambacht

  • 03 Oktober 2007 - 06:41

    Riet:

    Van harte Merel! Al drieeneenhalf uur een kwart eeuw! Maak er een mooi feestje van!

  • 03 Oktober 2007 - 08:50

    Cassandra:

    Hoi Merel en Joep,

    Fantastische berichten uit dat mooie Zuid-Amerika. Merel, vandaag is het 3 oktober en je verjaardag! Ik wil je graag even van harte feliciteren! Drink een heerlijke caipirinha op je verjaardag en geniet van de mooie dingen op je reis. Groetjes, Cassandra

  • 03 Oktober 2007 - 09:07

    Maarten:

    Merel van harte gefeliciteerd. Maak er een echt Braziliaans feest van! Aan de foto's te zien en de verhalen te lezen, gaat het helemaal goed met jullie. Nog heel veel plezier en pas op met vissen. Groeten aan jullie beiden vanuit een regenachtig Holland.

  • 03 Oktober 2007 - 11:29

    Mama :

    Lieve Merel,
    gefeliciteerd met je 25e verjaardag!!!!!
    Maak er een fantastische dag van,
    dikke kus,
    Mama xxx

  • 04 Oktober 2007 - 19:20

    Monique Corten:

    Dag Joep en Merel,
    De verhalen vond ik al erg leuk om te lezen, maar toen ik de foto's zag kon ik me pas echt een beetje in jullie verplaatsen. Wat een andere wereld! Ik ben in Ecuador in de jungle geweest, ik kan het nog terughalen, hoe het was, maar jullie zijn wel erg ver weg van ons druilerige bestaantje hier.
    Hé, Joep, nooit geweten dat jij zo'n stoere macho bent, al die gevaren trotserend.
    Veel liefs,
    Monique

  • 05 Oktober 2007 - 12:59

    Joep:

    He allemaal,
    Alweer ontzettend bedankt voor alle leuke berichtjes en felicitaties aan Merel! Ik dacht ik zeg wat terug als reactie op jullie vragen uit de berichtjes, blijft het een beetje actief:-) Zie hieronder:

    Luuk: Zijn wij niet te oud voor de Ranger Club?

    Dave: En hoeist weer in NL? Genoten in Azie of alleen werk?

    Bram: Vlasje? Tegenwoordig een heuse baard!

    Loes en Jasper: Brazilie is zeker aan te raden. Ben beniuwd naar de wilde avonturen in HB!;) en het filmpje van Youtube kijk ik als we weer echt snel internet hebben, soms duurt laden van een website wel 5 min.......

    Rob: Waar blijven de voetbaluitslagen van PSV? En wie stalk je nu?

    Zuster: Piranha in de soep gegeten.

    Gerard: Bedankt voor de update uit zaltbommel. En over manke knieen: daar weet je van de familie Bartholomeus al wel ongeveer alles vanaf, haha.

    Monique: Ben een supermacho:-)


  • 05 Oktober 2007 - 14:17

    Zuster:

    Goed bezig broer! :-D

  • 05 Oktober 2007 - 14:24

    Kim:

    Broertje, een collega wil graag weten wat voor spul je in je haar doet vanwege de maximale restyle-mogelijkheden :-)
    Ik dacht iets van Andrelon?? Of had je alweer wat anders?

    Kusssss

    ps Merel, leuke verjaardag gehad? Heeft ie je een mooi cadeautje gegeven?

  • 06 Oktober 2007 - 22:15

    Rudolph:

    Hoi dame en heer, super leuk om jullie hier in Pipa te zijn tegengekomen. Nog heel veel plezier op jullie rondreis. Rudolph en Eveline

  • 08 Oktober 2007 - 10:23

    Harry:


    Kun je me de naam em adres geven van deze D vrouw ?

    Op het moment zitten we in Parnaiba bij een duitse vrouw (die getrouwd is met een braziliaan en langzaam een monopolie aan het creeeren is op de toeristische markt hier) in een guesthouse.

  • 08 Oktober 2007 - 13:40

    Marieke Stam:

    Ha Joep en Merel,

    Leuk om te lezen en zien dat het julliegoed gaat. En heel herkenbaar die foto's! Rogier en ik zijn een paar jaar geleden ook in Manaus geweest en zijn ook de Amazone op/in gegaan. Geweldig imposant hè? Hebben jullie nog roze dolfijnen gezien? Dat vonden wij zo fantastisch; het leken net biggetjes!
    Veel plezier de komende tijd. Ik ben wel een beetje jaloers (zit hier achter de pc en kijk uit over grauw Den Haag...).

    Ciao! Marieke

  • 11 Oktober 2007 - 14:06

    Kim:

    Ik zeg: het is weer tijd voor een berichtje en foto's! :-D

  • 14 Oktober 2007 - 16:24

    Annemarie:

    Hee Joep en Merel,

    Heb een tijdje niet op deze site gekeken en zie gelijk dat ik je verjaardag ben vergeten Merel! Sorry sorry! Alsnog van harte. Stoer hoor, al die vissen! ;-) Ik hoop er over een dag of 10 tussen door te duiken...Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar het volgende bericht. Groeten, Annemarie

  • 14 Oktober 2007 - 20:49

    Johanne:

    Super mooi man!!!

    groetjes! Johanne

  • 19 Oktober 2007 - 14:35

    Anneloes:

    he Joep(& Merel) je gemist voor je wegging maar wat een schitterende foto's en mooie verhalen! geniet ze samen!Anneloes

  • 23 Oktober 2007 - 07:41

    Hans:

    Broertje, ik heb 'm.... de iPhone :) en hij werkt nog ook!

    Veel plezier jullie daar verder!

  • 24 Oktober 2007 - 15:47

    Kim:

    PSV-Fenerbahçe: 0-0....

    7 november return, stand in poule:

    1. Internazionale 3 - 6 ( 4 - 2 )
    2. Fenerbahçe SK 3 - 5 ( 3 - 2 )
    3. PSV 3 - 4 ( 2 - 3 )
    4. CSKA Moskou 3 - 1 ( 4 - 6 )

    En oh ja, wisten jullie al dat Ten Cate weg is bij Ajax?
    En Kimi Raikkonen is kampioen F1 geworden.
    Weer helemaal op de hoogte ;-)

  • 24 Oktober 2007 - 21:23

    Joep:

    Broeder, gaaf man! ik zag hem hier ook, ziet er blits uit. Ben benieuwd!!
    Zus, Dank voor de updates. Heb zowaar PSV gezien, ze hadden hem hier in argentinie op TV... waarom, geen idee, hahaha

    Update komt eraan!

  • 25 Oktober 2007 - 09:55

    Anco:

    Jullie avonturen met veel plezier gevolgd. Leuk met al dat vissen, spreekt me wel aan als visliefhebber. Heel veel plezier verder en tot lezens.
    Liefs anco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Parnaíba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2008

Last but not least

12 Februari 2008

Time flies....

13 Januari 2008

El fin del mundo

20 December 2007

Aan het werk

19 November 2007

Wallie-walvis, nep-vogelpoep en andere verhalen
Joep en Merel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 16225

Voorgaande reizen:

12 September 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: