Aan het werk - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joep en Merel - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joep en Merel - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: Merel en Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Merel

20 December 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Hola a todos!

Zo staan ineens de feestdagen voor de deur; bij jullie het begin van de winter (we hoorden al over schaatsen op natuurijs?), hier wordt het (voor ons gevoel heel gek) steeds warmer. Sinds een paar weken verschijnen overal bloemen, zien we kalfjes, lammetjes en veulens, smelt de sneeuw en vorig weekend in Chili werd er zelfs gezwommen in het meer. De zomer komt eraan en wij zijn nog steeds in Bariloche.

Wat hebben we hier al die weken gedaan? Zoveel, we weten het zelf bijna niet meer, maar laten we bij het begin beginnen. Vorige keer kondigden we aan voor onbepaalde tijd naar ´the middle of nowhere´ te vertrekken. Nou the middle of nowhere heette Cañandon Chileno (een plattelandsschool) en de onbepaalde tijd werd uiteindelijk drie dagen.... De omgeving was echt prachtig (de patagonische steppe), de kinderen lief en de school heel goed (compleet met zonnepanelen, een kas in de tuin, schoonmaak -en keukenpersoneel, weinig scholen in Nederland zijn beter af volgens ons). Zo goed dat wij er behalve af en toe een uurtje engels geven en wat spelen weinig konden doen. En dan is the middle of nowhere toch wel heel erg stil... Met Sofi (de vrijwilligerscoordinator) de balans opgemaakt en besloten dat het een mooie ervaring was, maar dat we ons in de barrios (achterstandswijken) van Bariloche nuttiger konden maken.

Deze barrios worden hier ook wel getypeerd als de andere kant van de ansichtkaart omdat Bariloche op het eerste gezicht zo idyllisch is. Om een beetje beeld te krijgen van een barrio, stel je het volgende voor: je vertrekt in een gammele bus uit het centrum van een typische wintersportplaats aan een groot meer (met luxe chocoladewinkels, chique kleding en hotels en restaurants in chaletstijl)en je rijdt van het meer af de berg op. Zodra je de heuvel over bent verandert de weg in gravel (hobbeldehobbel), zien je medepassagiers er veel indiaanser uit, je proeft stof en de omgeving is compleet anders. Uit het raam zie je houten hutjes met golfplaat, stof, afval, stof, straathonden en (waar komen ze vandaan?) zwerfpaarden, stof, losse auto-onderdelen en vooral veel stof. Dat zijn de barrios en hier hebben wij de afgelopen weken ´gewerkt´ in verschillende projecten.
In barrio Malvinas hebben we ´s middags geholpen in het huis van Iris, een vrouw die samen met 3 anderen iedere ochtend voor 120 mensen kookt (het geld is afkomstig van sponsoren en donaties en dus niet van de overheid). Ze is ooit begonnen voor 9 ondervoede kinderen en kookt nu dus voor 120 man (voor wie het vaak de enige maaltijd op een dag is), nog steeds op dezelfde houten stoof in dezelfde ruimte van een paar vierkante meter, ongelofelijk! Wij hebben in deze comedor (zo heet het deel van het huisje waar het eten wordt uitgegeven) ´s middags kinderen geholpen met hun huiswerk (we moesten weer terug naar de tijd van tafels, onder elkaar optellen, breuken etc.) en de afgelopen tijd geholpen met voorbereidingen voor kerst.
In de barrio Pilar II hebben we op een basisschool een groepje meiden van tussen de 9 en 11 engelse les gegeven (what is your name? etc). Ten slotte zijn we iedere week een middag in Barrio Vivero geweest om met de kinderen spelletjes te doen en een heel klein beetje engels bij te brengen (al komt het in de praktijk vooral neer op paardje rijden en voetballen).
We hebben alle projecten met veel plezier gedaan en veel leuke en lieve mensen ontmoet. Verder nemen we het volgende mee terug:
- Wat woordjes argentijnse slang;
- Respect voor leraren op de basisschool (telkens weer iets nieuws verzinnen voor je les...);
- Verbeterd spaans;
- Een gewenning aan mate (het nationale drankje, hele sterke kruidenthee);
- Mooie herinneringen!

Naast al dat ´werken´ hebben we hier ook nog een druk sociaal leven (tja het is net Nederland hier :-)). Dit betekent o.a.:
- Iedere maandag naar salsa of bier drinken aan de bar als de dansvoeten (heupen met name voor NL'ers) niet willen (dus: kom maar op met die familiefeestjes!);
- Dat Joep een gerespecteerd lid is geworden van de lokale pokerclub (en nog steeds niks gewonnen...);
- We kregen visite uit Nederland: Judith is een dag of 10 hier geweest, heel gezellig!;
- Dat we ook dit jaar niet onder Sinterklaas uit kwamen (we hebben gedobbeld en pepernoten gegeten);
- We hadden een weekje het appartement van Ron (eigenaar van de talenschool) in bruikleen met een geweldig uitzicht (het kon concurreren met ons mooiste uizicht tot nu toe in Pipa) over het meer;
- We gaan hier weer eens op stap en dan uiteraard wel op zijn argentijns (=tot 6 uur op de dansvloer).

En dan hebben we nog de weekenden waarin we mooie uitstapjes ´in de buurt´ maken. De foto´s spreken in deze voor zich (anders wordt het helemaal zo´n lang verhaal...).
Te speciaal om niet hier te vertellen was nog wel het afgelopen weekend in Pucon, Chili. Als we zeggen dat we 12 uur in de bus zijn gaan zitten, om vervolgens om half 4 ´s ochtends op te staan om 5 uur lang omhoog te gaan lopen (met ijzers onder onze geleende schoenen, die pijn deden...) om de actieve vulkaan Villarica te beklimmen (ongeveer 2850m hoog), klinkt dat vast niet heel aantrekkelijk. Maar de zonsopgang en de uitzichten waren geweldig mooi, het lopen viel op zich mee, het bovenop staan en in de krater kunnen kijken is wel heel stoer, en op je kont met een soort van luier naar beneden glijden (gaat hard!) echt lachen! En toen we ´s avonds in de natuurlijke hotsprings (met af en toe een dompelbad in de rivier) lagen om onze spieren te ontspannen met een biertje onder de sterrenhemel, wisten we dat dit een dag was die je niet vaak meemaakt!

Inmiddels beginnen de reiskriebels wel weer te komen en op tweede kerstdag (die hier niet wordt gevierd) vertrekken we dan ook richting zuiden.
Iedereen hele fijne feestdagen gewenst, bedankt voor alle leuke berichtjes, mails etc. van de afgelopen tijd en tot volgend jaar!

Liefs,

Joep en Merel

• 20 December 2007 - 20:23

Wan:

Hee lieve joep en merel!
    De foto's en de verhalen zeggen genoeg! Het ziet er super uit. Mooie natuur en lieve kids volgens mij.
    Alvast fijne feestdagen (zover jullie het mee krijgen). Hele dikke kuzzzzzz

• 20 December 2007 - 20:23

Iris!:

hehe, eindelijk weer een berichtje!
    Leuk om te horen hoe het met jullie gaat! Wat een mooie foto's, zou willen dat ik daar was! Leuk dat jullie ook die vulkaan hebben beklommen!

Nu op naar Ushuaia, zou wel echt heel jaloers zijn als jullie echt naar Antartica gaan!! Ennuh Merel, mochten jullie geen last-minute kunnen krijgen, dan raad ik je toch aan om met rode lippenstift op naar de plaatselijke kroeg te gaan ;-)

Heel fijne kerst, maar ik weet zeker dat dat helemaal goed gaat komen in Bariloche!

veel liefs, iris

• 20 December 2007 - 21:19

Hans:

heeeeel gaaf!!!

• 21 December 2007 - 07:25

Roger:

Ha Joep en Merel,
    op de laatste werkdag (ja ik zit dit op mijn werk te lezen) voor kerst en oud/nieuw even een berichtje terug.
    Als ik nu naar buiten kijk zie ik een soortegelijke witte wereld als jullie in Bariloche maar dan zonder bergen. Tis hier ook prachtig zullen we maar zeggen!
    Fijne feestdagen en een spetterend oud en nieuw!

Roger.

• 21 December 2007 - 08:35

Kim:

Leuk een nieuw berichtje :-D
    Ziet er weer super uit!

Dikke zoen!

• 21 December 2007 - 09:00

Loes:

Zucht... hoe gaaf is jullie reis. Echt helemaal te gek. En echt superlieve kindjes! Ik kan het niet ontkennen: ik ben jaloers! :-)
    Hier is het een mooie witte wereld. Maar wel nog steeds een nederlandse wereld... Luitjes, jullie hebben een mooi begin van 2008. Have fun!
    Liefs Loes

• 21 December 2007 - 10:21

Kristel:

Fijne (zomerse) feestdagen daar!
    Groetjes xx

• 21 December 2007 - 13:01

Jeannette:

Lieve merel en |Joep,

Wat een lieve kindjes, echt goed van jullie om daar iets voor te doen!!!
    De foto's spreken voor zich, het ziet er fantastisch uit, fijne kerstdagen en alvast een goede reis,
    dikke kus xxx mama

• 21 December 2007 - 14:19

Riet En Mart:

ik was allang in die vulkaan gedonderd, maar wat geweldig allemaal.
    Wat moet ik me bij zwerfpaarden voorstellen:lopen die gewoon tussen de huisjes door?
    Heel mooie feesdagen, en tot bellens!

Groet en knuffel.

• 21 December 2007 - 17:10

Thomas:

Wat een schattige kindjes! zou er zo eentje meenemen ;).

Ziet er alweer allemaal te gek uit, echt super wat jullie doen. Jullie zijn de eerste die de reis kriebels echt weten op te weken, wie weet kom ik ook nog eens buiten Europa....

Jullie ook fijne feestdagen!

• 22 December 2007 - 07:59

Jasper:

Vette verhalen! Hey Joep... je nieuwe vriendje kwijlt een beetje, was dat jouw schult?

Oud en nieuw dit jaar met dave, maike, bram en loes. Jammer dat jullie er niet bij zijn, maar ik snap dat jullie wel wat anders te doen hebben!

x
    J

• 23 December 2007 - 04:24

Caroline:

Ja, gek he een warme kerst! Kan me goed voorstellen dat het heel fijn is om even een 'thuis' te hebben (en wat voor een!) maar dat het nu ook wel weer tijd voor reizen wordt. Super toch dat jullie het allebei kunnen hebben!!
    Geniet maar weer van alles!!!

x Caroline

• 23 December 2007 - 11:46

Judith:

Hola!
    Leuk zo´n herkenbaar vertaal! Jullie foto´s van de vulkaan zien er ook echt super uit! Had bij je op schrijfles moeten gaan Merel, dan was m´n verhaal een stuk korter: ). Doe de groeten aan Beatrix, volgens m´n moeder is die in Bariloche! Geniet nog even van de laatste dagen daar en fijne kerst! Beso

• 24 December 2007 - 11:44

D'n Dave:

Hola gente, ziet er wederom geweldig uit.

Een mooie & liefdevolle kerst gewenst en een schitterend & gezond 2008!!!!!

Chao chao

• 26 December 2007 - 20:18

Trees:

Wat een ervaringen!Dat is genieten!Een heel gelukkig 2008,Joep en Merel en goeie reis verder
    Gijs en Trees

• 27 December 2007 - 09:20

Rob:

Hola viajantes,

Feliz Navidad le deseo todo de la suerte en 2008.

Ciao,

Roberto

• 30 December 2007 - 11:52

Nel:

Hallo Merel en Joep
    Mooie foto's. Ik heb zelfs Judith er nog op ontdekt.
    Heel veel plezier nog op jullie tocht naar het zuiden. Glij niet van de gletcher af !!!

Groeten Nel de Frel

• 31 December 2007 - 12:16

Hans En Anco:

Hoi Merel en Joep,

Een zalig uiteinde 2007 en zalig begin van 2008 is bij jullie wel gegarandeerd. Wat een reis en wat een landschap. Echt genieten! Zouden jullie niet daar willen blijven?

• 31 December 2007 - 21:35

Nick:

¡Hola Joep y Merel!
    ¿Toda piola?

Goed om te horen dat jullie dankzij Andy niet zonder maté zitten; wat zou het leven in Argentinië toch zijn zonder...?

Ik mis jullie wel, ´t is gelijk een saaie boel geworden hier in Bariloche. Ik ben benieuwd om te horen hoe het gaat worden in jullie verdere bestemmingen, en hoe jullie nieuwjaar gaan vieren!

Ik ga straks naar Antares, waar we als het goed is genoeg eten, bier, en champagne krijgen voor de jaarwisseling!

Ongetwijfeld tot later!

Nick

• 01 Januari 2008 - 21:49

Judith:

Hola chicos!
    Feliz año nuevo! Jullie zijn nu al actief aan het hiken denk ik, pfff moet er niet aan denken vandaag:). Ben benieuwd naar jullie padvindersavonturen! Besos!

• 02 Januari 2008 - 10:15

Anco:

de allerbeste wensen voor 2008,goede reis en geniet er maar van! Leuk jullie belevenissen te lezen en prachtige foto's te bekijken.Groetjes anco

• 06 Januari 2008 - 18:21

Mark En Ruth:

Yo!

alles okay! We zitten even bij te chatten in punta arenas. Twas leuk zo even samen op te trekken de laatste dagen van de "W". Morgen vertrekken we naar Puerto Montt. De vulkaa Llaima (vlakbij die wij willen beklimmen) schijnt nu op vlammen te staan.

Groet,

Mark en Ruth
    markvanbreemen@web.nl

• 13 Januari 2008 - 15:24

Yvet:

Heeeeeeeeeeeey hallo!!!

leuk om weer eens van jullie te horen op mijn site!!

Leuk om jullie verhalen te lezen, weemoed bij het lezen over mn favoriete Barrio; Malvinas en leuk om foto´s te zien van Bariloche!! Heimwee!!

Ga in Brazilie ook eens rustig jullie verhalen over daar lezen om me te laten inspireren!!

Ik zit in Valle de Fertil, heb hier gisteren de Maanvallei bezocht wat heel indrukwekkend was! Het gaat goed met me!
    Ik maak momenteel plannetjes om misschien een tijdje in Argentinie te blijven (een jaartje) en daarna mijn reis af te maken... hoop dat het lukt!!! ... dan moet er over 1,5 jaar maar nog een reunie komen!!

Waar zijn jullie nu?!

Dikke zoenen Yvet