Wallie-walvis, nep-vogelpoep en andere verhalen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joep en Merel - WaarBenJij.nu Wallie-walvis, nep-vogelpoep en andere verhalen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joep en Merel - WaarBenJij.nu

Wallie-walvis, nep-vogelpoep en andere verhalen

Door: Merel en Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Merel

19 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve mensen!

Claimden we in ons vorige bericht al voorzichtig dat we ´ervaren reizigers´ aan het worden waren, niets is minder waar, zo bleek in Buenos Aires... Graag hadden we dit berichtje begonnen met een verslag met foto´s en filmpjes van Iguazu, maar helaas zijn we beroofd van onze tas met camera in BA. En dan niet eens op zo´n manier dat we er nu een spannend en smeuig verhaal over kunnen vertellen, maar op zo´n manier waarvan je vantevoren zegt ´Dat overkomt mij noooooit´. Kinderlijk eenvoudig en eigenlijk een beetje genant om te vertellen, maar omdat we jullie ook al weken ´jaloers maken´ met onze jubelverhalen en vakantiefoto´s kunnen we dit verhaal natuurlijk niet achterhouden (en inmiddels zien we ook het komische aspect er wel van in ;-)).
Bij deze;
We liepen, op klaarlichte dag, op een drukke straat toen Joep werd ondergepoept door een vogel (althans dat dachten we, gebeurt immers zo vaak...), toen kwamen er een jongen (die heel gehandicapt leek) en een vrouw (die er heel chique uit zag) naar ons toe met een zakdoekje om te helpen schoonmaken (vonden wij heel gewoon, gebeurt zo vaak in Brazilie dat mensen je zomaar komen helpen...) en op de een of andere manier hebben ze ons zo ver gekregen dat we de tas even op grond zetten (Blackout??? We snappen er nog steeds niks van). Tja en toen ging het natuurlijk heel snel, ze verleidden ons weg te kijken, en weg tas! Een grote truc en wij zijn er vrolijk ingetrapt.
Gelukkig hebben we een reisverzekering en is de schade qua foto´s ook redelijk beperkt, aangezien we de mooiste hier nog op de site hebben staan en de familie van Merel er ook veel heeft. Een trauma hebben we er ook niet van opgelopen en we hebben er natuurlijk weer van geleerd;
Les 1; denk nooooit dat jij niet zo´n ´domme toerist bent´,
Les 2; uiterlijk bedriegt,
Les 3; we zijn wel erg rijk, aangezien we de volgende dag alweer een nieuwe camera hebben gekocht, pasje doorhalen en je merkt er niks van.

Goed, genoeg hierover, terug naar Iguazu. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat we een bezoek hebben gebracht aan de watervallen op de grens van Brazilie en Argentinie. We hebben beide kanten (Braziliaans en Argentijns) bezocht om een volledig overzicht te krijgen. Rond de watervallen zijn dwars door de jungle allerlei wandelroutes aangelegd (en aan de Argentijnse kant rijdt zelfs een treintje) zodat je de watervallen optimaal kan zien. De hordes andere bezoekers maken het bezoek niet minder spectaculair; de watervallen zijn echt schitterend en het park zit vol met dieren (hagedissen, leguanen, vlinders, een vreemd soort wasbeertjes). De climax was een platform waarvan je uitkijkt op de ´Garganta del diablo´ (de duivelskeel, de grootste van de watervallen), de enorme watermassa hier beneemt je echt even de adem. Hiervan is gelukkig nog een filmpje bewaart gebleven dus gaat dat zien (de rest van de foto´s zijn van google haha)!

In Buenos Aires, hebben we behalve het politiebureau en de fotocamerawinkels, gelukkig ook nog tijd gehad om de belangijkste bezienswaardigheden van de stad te bekijken (geen foto´s, dat durfden we niet meer zo goed haha). De begraafplaats van Recoleta (met het graf van Eva Peron), het stadion van Maradona, het Evita-museum, de gekleurde huisjes van La Boca en San Telmo op zondag (met tango en markt). Hoewel we BA een sfeervolle en leuke stad vonden, en we hebben genoten van de vele restaurants en koffietentjes, zijn we er niet, zoals veel anderen, helemaal verliefd op geworden. Misschien lag dit aan onze vogelpoep-ervaring, maar we denken zelf eerder aan de drukte, het lawaai, de hoeveelheid verkeer en luchtvervuiling en het ontbreken van echt natuurschoon.

Natuurschoon was er weer volop in Puerto Madryn. Dit plaatsje was het uitgangspunt voor excursies naar Peninsula Valdes (een schiereiland dat bekend staat om de vele zeedieren) en Punta Tombo (de grootste pinguin-kolonie van Zuid-Amerika). Tijdens de tours die we hierheen hebben gedaan hebben we de pinguins, zeeolifanten en zeeleeuwen gezien. Daarnaast zijn we twee keer met een bootje (niet misselijk!) de zee op geweest, de eerste keer voor de walvissen en de andere keer voor de commerson (zwartwitte) dolfijnen, beide super! Vooral het zien van de walvissen was een echt kippenvelmoment, ze zijn zo enorm groot (de moeder die we zagen, was 15 meter!) en we kwamen heel dichtbij (als we hadden gewild konden we ze aanraken), ze doken zelfs onder de boot door. De foto´s en het filmpje spreken verder voor zich.

Inmiddels zijn we alweer twee weken ´gecrasht´ in Bariloche. Fijn om even op één plek te zijn, onze backpacks niet telkens weer in-en-uit te hoeven pakken en mensen die je net hebt leren kennen niet de volgende dag alweer gedag te moeten zeggen! Bariloche is een mooi plaatsje aan een groot meer aan de voet van de Andes. Overal vind je chalets in Zwitserse stijl wat doet denken aan de Alpen. Hier zijn we weer even terug in onze studententijd, we hebben ons Spaans opgepoetst met wat lessen op een heel gezellige talenschool. Verder worden er veel activiteiten georganiseerd buiten school en is er eens niks te doen, is er altijd wel iemand met een leuk idee. Zo hebben we de afgelopen tijd veel gewandeld in de bergen (met de mooiste uitzichten), hebben we paardgereden in de patagonische steppe (dwars door de ´achtertuin´ van 2300 hectare van een gaucho-familie met bergen, riviertjes, herten en besneeuwde toppen in de verte) en heeft Joep meegedaan aan een pokertoernooi van de lokale pokerclub waar de eigenaar van onze talenschool lid van is (hij eindigde als 6e van de 24, net niet goed genoeg voor de laagste prijs). We hebben zelfs van de week ons netwerk uitgebreid met de koninklijke familie; met een groep Nederlanders zijn we gaan eten in het restaurant van Martin Zorreguieta (de broer van...). Vooral de vrouwen waren erg onder de indruk ;-).

Morgen gaan we beginnen met vier weken vrijwilligerswerk, werkelijk in the middle of nowhere. Hoe dit ons vergaat, lezen jullie de volgende keer!

Hasta luego,

Joep en Merel

p.s. nog wat links met filmpjes;

• 19 November 2007 - 15:08

Bram:

hahahaha dat vogelpoep verhaal... doet me denken aan Rome toen Joep de metro uitkwam lopen op schoolexcursie :)

maar zo te horen zijn jullie goed aan het socializen daar.. poker..talenschool...

En nu dus vrijwilligerswerk.. ben benieuwd;)

B

• 19 November 2007 - 15:18

Sloes:

Heee luitjes, beroofd worden is gewoon 'part of the experience'. Deed mij niet aan Rome denken, maar aan Jasper en mij in China. Zwaar afgezet in een theehuis door *+*$@!%^-studenten. En inderdaad, in the end, wat maakt het nu eigenlijk uit... De rest van het verhaal klinkt zoals inmiddels als vanouds: Goed met een hoofdletter G. We spreken jullie weer zo rond de kerst! Heeel veel plezier!
    Liefs Loes

• 19 November 2007 - 15:39

Joep:

Wow,
    Jullie zjn er snel bij! Leuk dat jullie blijven kijken en berichtjes achterlaten. Hoe staat het met de ski-plannen?

• 19 November 2007 - 16:00

Rob:

hahahaha, net dat wij altijd de domme toeristen in Spanje zaten uit te lachen als ze weer beroofd werden!! :)

Dave, Thomas en ik gaan volgende week vrijwillegerswerk doen op awakenings en ben benieuwd naar jullie volgende avontuur!!

Robbie

• 19 November 2007 - 16:36

Jasper:

Leuk om van jullie te horen zoals altijd. Wel minder van het vogelpoepverhaal. Een vraag die wat mij betreft niet beantwoord is: als het geen vogelpoep was... WAT WAS HET DAN?!?!

Wel sportief dat jullie het zo snel verwerkt hebben en weer doorgegaan zijn. Nice.

Hier gaat alles gewoon door. Het is snel donker, regent veel. Zo veel zelfs dat veel zuipen alleen niet meer werkt ;-)

Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    J

• 19 November 2007 - 17:16

Kim:

Leuk leuk leuk! :-D

Kus!

• 19 November 2007 - 18:09

Thomas:

Leuk om weer iets van jullie te horen!

Natuurlijk balen van je spullen, maarja, je zit nog steeds aan de andere kant van de wereld lekker te doen wat je maar wil! Voor de locals is het ook maar werk ;)

Ben benieuwd wat jullie nog meer mee maken!

Greetz Thomas

• 19 November 2007 - 19:15

Annemieke:

Wauw, wat is het daar mooi... Krijg al kippenvel van de foto's van die walvissen en dolfijnen, kan me een beetje voorstellen wat jullie in het echt voelden! Geniet, en pas op voor poepende vogels voortaan! :-)

• 19 November 2007 - 21:42

Mart En Riet:

Prachtig verhaal, fantastische foto's, maar Joep, je begint er wel een beetje verwilderd uit te zien.(of is dit macho?)
    groetjes, mart en riet

• 20 November 2007 - 07:05

Iris:

hola!
    Eindelijk weer eens een verhaaltje, leuk!
    Ziet er hartstikke mooi uit daar, ben echt jaloers op die walvissen!!

Mooi dat jullie nog zo'n sterk geloof hadden in de goedheid van de mens ;-) jammer dat het niet beloond werd!

Bariloche ziet er nog even mooi uit! Wat vinden jullie van de maté?

Nou heel veel plezier nog daar!

xxx iris

• 20 November 2007 - 11:49

Peter:

hoi,
    jullie zitten wel in een heel mooi gebied om even te crashen,daar zou ik me ook wel een poosje lekker voelen,wel koud zo te zien. Jullie zien er nog steeds happy uit dus geniet maar lekker verder!!Gr. Pa

• 20 November 2007 - 12:21

Jeannette:

Ziet er waanzinnig mooi uit, vooral de walvissen; lijkt me een absoluut hoogtepunt!
    Merel, zie ik het goed op de foto naast Martin Zorregieta???
    Veel plezier met de kindjes,
    dikke kus, Jeannette

• 22 November 2007 - 12:41

Caroline:

Wat zuur!! Ben ik ook altijd beetje bang voor, dus zal jullie wijze lessen goed in m'n achterhoofd houden!
    Maarrrr... nu hebben jullie een camera met retro functie: hoe gaaf! Heeft caro ook, dus denk dat we de komende tijd ook nog maar eens een sessie in moeten plannen :)

Echt geweldige foto's trouwens.....

liefs Caroline

• 24 November 2007 - 19:50

Oma:

Lieve Merel en Joep,
    Ik heb jullie foto's bekeken en bewonder de zeeleeuwen, en dat jullie op het paard gezeten hebben en de mooie luchten, leuk dat jullie gegeten hebben in het restaurant van Maxima,
    groetjes en heel veel liefs van oma.

• 29 November 2007 - 01:22

Judith:

Hola! Ik stap morgen in de bus naar Barioloche, ben er zaterdag! Zi in, ben benieuwd naar de live verhalen en foto´s! Hasta muy muy pronto! Beso

• 02 December 2007 - 20:42

Sjan:

Hoi Joep en Merel wat een fantastische ervaring beleven jullie,hier kijken wij ons ogen uit van wat jullie allemaal zien en meemaken,nog veel reisplezier en de hr groetjes, wij blijven jullie volgen.

BAY BAY

Sjan

• 04 December 2007 - 14:32

Therese :

Hoi Merel en Joep,

Zo te zien vermaken jullie je nog steeds uitstekend. Wat goed dat jullie al veel foto's op deze site hebben staan er gaan dus niet veel foto's verloren..
    Heb even niets van me laten horen maar dat wil niet zeggen dat ik niet stiekem heb gekeken. Geniet er wederom maar goed van!

Dikke kus Therese

• 05 December 2007 - 21:11

Antoinet:

He Joepie & Merel,

Gaaf hoor die verhalen, alles begint weer te kriebelen. Je bent trouwens niet de enige die daar beroofd is. Ik kreeg in BA 'water' op mijn hoofd. Tja wat trucjes en mijn zonnebril op sterkte was verdwenen in mijn voorvakje van mijn rugzak... BA vonden wij trouwens wel een geweldige stad!!

Wat zijn jullie plannen allemaal? Ook naar Bolivia en Peru?? Is echt de moeite waard!! En als je nog wat foto's nodig hebt gil je maar!

Geniet ervan!

Veel liefs Antoinet

• 05 December 2007 - 21:16

Stan:

Heey Merel en Joep,

Leuk om telkens jullie verhalen te lezen! Nu alweer zo op de helft van de reis en nog maar 1 keer bestolen - best een aardige score lijkt me! Verder zie ik Merel op elke foto blonder worden, en Joep steeds bruiner en hariger... Dat duidt dus op erg veel zon en geen noodzaak tot scheren :-) Moet je ook maar doen als je weer terug bent *grin*

Succes met het vrijwilligerswerk (ik geloof daar overigens niets van) en geniet er nog maar van!

Tjoww!
    Stan

P.S. Was het in Barcelona geen hondenpoep waar je last van had??

• 07 December 2007 - 13:08

Maarten:

Hallo beiden, zo te zien en te lezen, gaat het jullie goed. Kan eigenlijk ook niet anders. En zo zie je maar dat de wereld vol trucs zit. En Merel, de mkt-plannen worden hier momenteel gemaakt. We maken dankbaar gebruik van input. Verder alles goed aan deze kant van de oceaan en nog heel veel plezier voor de tweede helft.

• 07 December 2007 - 13:22

Pascal:

Hey Joep en Merel, leuk jullie verslag te zien, jammer van de diefstal, maar het gaat nog steeds goed, daar gaat het om. Hier niet veel te melden, ben zelf net terug uit Thailand en Rusland dus ik klaag niet dat ik over 2 weken alweer kerstverlof heb :)
    Leuke foto's en ik lees verder, dan weet ik waar ik volgend jaar naartoe ga!

Greetz vanuit Rijkswaterstaat,
    Pascal

• 10 December 2007 - 23:08

Judith:

Eindelijk goed gelezen en gekeken:) Was echt heel gezellig afgelopen week! Tot over 7 maanden of inderdaad eerder, je weet het inderdaad nooit:) Ga morgen naar Pucon en donderdag klimmen, laat de laatste tips nog wel weten! Nogmaals thanks voor het slapen en ENJOY! x

• 17 December 2007 - 09:31

Kim:

En, hoe was de vulkaan???
    We skypen!

Kus